články

Centrá miest kompletne bez áut. Zelená utópia, alebo nový štandard?

Aby sa nám lepšie dýchalo a žilo – základná premisa vzniku a následnej diskusie týkajúca sa tzv. nízkoemisných zón. Spravidla sa zavedenie týchto zón týka centier väčších miest, ktoré by na základe vyhlášky mali obmedziť prístup automobilom, ktoré nespĺňajú predpísaný emisný limit. Cieľom je zníženie hluku, väčšia bezpečnosť chodcov, zlepšenie kvality ovzdušia, a teda aj celkového života v meste. Pre rezidentov mestských centier win-win, nie? Zo žiadnej regulácie sa však netešia všetci. Kde nízkoemisné zóny fungujú a aké sú naopak ich úskalia?


Asi vás neprekvapíme informáciou, že priekopníkom nízkoemisných zón bolo Švédsko, ktoré prvú takúto zónu zaviedlo už v roku 1996 v Göteborgu. Takže zatiaľ čo sme si na Slovensku žili sen, ku ktorému divoký a neusporiadaný automobilizmus bezpochyby patril a znižovanie emisií v mestských centrách nikoho nepálilo, Göteborg vďaka tomuto opatreniu znížil až 40 % prachových častíc z nákladnej dopravy.

Prekvapením nebude asi ani to, že nízkoemisné zóny sú populárnym opatrením a veľkou témou v Nemecku – od januára 2009 sa tu môžete stretnúť s viac ako 40 zónami, okrem iného v Berlíne, Hannoveri, Mníchove a ďalších mestách. A pretože „Ordnung muss sein“, funguje u našich spolkových susedov systém nízkoemisných zón v kategóriách – podľa povolených typov limitov, ktoré automobily môžu v danej oblasti vypúšťať. Nízkoemisné zóny fungujú naprieč krajinami EÚ vo viac ako 70 mestách a 8 krajinách.

Všade dobre, doma najlepšie?

Ako to je so zavádzaním nízkoemisných zón v Česku? Hoci sa návrhy na tieto zóny objavujú na stole mestských magistrátov už pár rokov, zatiaľ sa nepodarilo zrekapitulovať všetky za s výrazným, podľa vedenia tuzemských miest, proti. Vedenia Prahy i Brna si predovšetkým nevedia rady s prípadným navýšením parkovacích miest mimo centra, ktorých by bol v prípade zavedenia nízkoemisných zón zase o niečo väčší nedostatok. Brnu potom navyše vraj chýba alternatíva pre motoristov, ktorá by prejazd cez centrum nahradila, ideálne potom funkčný mestský okruh, ktorý je zatiaľ nedokončený. A samozrejme sa rieši aj legislatívny rámec.

Nízkoemisné zóny podľa EÚ počítajú so sprísnenými parametrami, čo by v prípade Prahy znamenalo prístup do zóny pre cca 15 % podľa dátumu výroby najstarších vozidiel. Zvažuje sa aj variant odstupňovaných zón s rôznymi hraničnými hladinami, kde najprísnejší limit platí pre úzke historické centrum.

Zatiaľ je centrum Prahy skôr zvláštnym klastrom rozporu – namiesto zákazu vjazdu áut tam nemôžu cyklisti.

Praha alebo Bratislava?

O zónach sa uvažuje aj v ďalších mestách – napríklad v Ostrave, Plzni či Zlíne. Podľa štúdií, ktoré si ostravská radnica nechala vypracovať, by sa však hladina škodlivín v centrách znížila len zanedbateľne. Mestá skôr než o zónach premýšľajú o celkovej reorganizácii dopravy vnútri mesta ako v prípade Plzne. Nezanedbateľný faktor, ktorý presadenie zón iste ovplyvňuje, je okrem iného aj to, aké vozidlá české rodiny vlastnia – najvyššiu emisnú normu (a zelenú plaketku) totiž spĺňajú iba automobily so vznetovým motorom uvedeným do prevádzky po januári 2006 s emisiami zodpovedajúcimi norme Euro 4.

Aj na Slovensku treba vyriešiť nielen legislatívny, ale aj praktický rámec podobných opatrení. Slovenskí odborníci si uvedomujú, že by zóny pomohli zlepšiť životné prostredie vo väčších a dopravou zaťažených mestách, avšak aj tu je potrebné v prvom rade vyriešiť parkovaciu politiku a nájsť nadväzujúce riešenie mestskej hromadnej dopravy.

Východné prístupy ojazdených dieslov

Nedoriešená situácia s nízkoemisnými zónami v Česku, na Slovensku a ďalej na východ má ešte ďalšie vyústenie. Mnoho ojazdených dieslových vozidiel, ktoré v nemeckých spolkových krajinách nespĺňajú práve povolené emisné limity, putuje do autobazárov na východ – Českou republikou počnúc, Rumunskom či Srbskom končiac. Predseda Asociácie predajcov použitých automobilov-autobazárov Petr Přikryl sa pre ČTK nebál použiť slovo „invázia“. Podľa Přikryla chodia dovozcovia do Nemecka a využívajú momentálne zneistenie tamojšieho spotrebiteľa. Emisné limity sa práve na diesle sprísňujú a Nemecko rozširuje sieť miest, ktorá nízkoemisné zóny zavádza. Přikryl však jedným dychom dodáva, že záujem o kúpu nových naftových áut z dlhodobého hľadiska klesá.

Až čas ukáže, ako sa podarí zladiť všetky za a proti – vlk sa nažerie a koza zostane celá. Kozy však majú tiež rady čistý vzduch, tak uvidíme.

Viete, ako sa správať pri dopravnej nehode?

Články o tom, čo robiť pri dopravnej nehode, by sa dali prehadzovať vidlami. Keď príde na lámanie chleba, často sa ukáže, že veľa ľudí vôbec nevie, čo a ako. Väčšina z nás totiž nepočíta s tým, že by sa niekedy mohla stať účastníkom dopravnej nehody, a to je pochopiteľné. Na druhej strane, ak existuje v živote situácia, kedy sa naozaj oplatí byť pripravený namiesto prekvapený, je to práve okamih dopravnej nehody a najmä, ak je vážnejšia. Preto si dnes túto dôležitú látku trochu zopakujeme.

PREČÍTAŤ CELÝ ČLÁNOK

Ako dokáže hudba ovplyvniť vaše správanie za volantom?

Mnohí vodiči si bez nej nevedia cestu kamkoľvek ani predstaviť, kopa z nich sa práve kvôli nej za volant vyslovene teší. Reč je o hudbe, za prítomnosti ktorej na štyroch kolesách hltáte kilometre, ani neviete ako. Mohla by ale táto zdanlivo nevinná radosť pôsobiť negatívne na vaše vodičské schopnosti, či dokonca aj zdravie?

PREČÍTAŤ CELÝ ČLÁNOK

Bezpečne, aj keď sedíte v aute tretíkrát v živote

Moderné autá sú čoraz múdrejšie a jazdia skoro samé. Ten hlavný mozog, ktorý by však jazdu mal mať pod kontrolou, sa stále nachádza medzi volantom a sedačkou. Mozog, ktorý by nemal pred konaním popíjať, tíšiť nervozitu rozličnými pilulkami, spať predošlú noc len 35 minút alebo šoférovať v afekte. Ako predísť vystreleným airbagom v aute (alebo niečomu horšiemu)? A to najmä ak ste sa s novým fárom ešte celkom neskamarátili?

PREČÍTAŤ CELÝ ČLÁNOK

Tipy pre vodičov

Získajte tipy, príručky a novinky pre vodičov, ktorý vám budeme pravidelne zasielať