články

Viete, ako sa správať pri dopravnej nehode?

Články o tom, čo robiť pri dopravnej nehode, by sa dali prehadzovať vidlami. Keď príde na lámanie chleba, často sa ukáže, že veľa ľudí vôbec nevie, čo a ako. Väčšina z nás totiž nepočíta s tým, že by sa niekedy mohla stať účastníkom dopravnej nehody, a to je pochopiteľné. Na druhej strane, ak existuje v živote situácia, kedy sa naozaj oplatí byť pripravený namiesto prekvapený, je to práve okamih dopravnej nehody a najmä, ak je vážnejšia. Preto si dnes túto dôležitú látku trochu zopakujeme.


V roku 2017 polícia vyšetrovala viac ako 10 000 dopravných nehôd. Ak počítame, že nás je v Slovenskej republike päť a pol milióna, približne každý päťstý občan sa k nehode priplietol alebo ju zavinil. Každý rok. A to pritom polícia drobné nehody do čísel nepočíta. Takže s každým novým rokom prichádza aj nové riziko, že sa medzi percento tých, ktorí majú smolu, dostanete. A nemusíte nutne sedieť za volantom, účastníkom nehody sa môžete stať aj ako cyklista alebo chodec.

Rýchlejšie, než by si povedal „pozor!“

Vodič pred vami dupol na brzdu alebo niekto niekomu nedal prednosť. Plechy vašich áut sa do seba zahryzli ako teenageri, keď konečne zhasnú v kine. Prvé, čo by ste mali urobiť, je vypnúť motor a rozsvietiť výstražné svetlá (normálny človek im hovorí tlačidlo-trojuholník alebo „štyri blikačky“). Ak ale cítite benzín alebo naftu, nechajte ich radšej zhasnuté. Hneď potom sa pozrite, či sú vaši spolucestujúci v poriadku, oblečte si reflexné vesty a opustite vozidlo. Spolucestujúcich nasmerujte mimo vozovku do bezpečia, ideálne za zvodidlá (pozor ale, či nie ste práve na moste).

Niečo je vo vzduchu

Na sekundu sa zastavte - cítite benzín alebo naftu? V takom prípade volajte rovno hasičov. Ak auto dokonca horí alebo tlie, vyžeňte všetkých ďaleko od neho, zranených vytiahnite von. V tomto prípade totiž pravidlo, že so zraneným sa nemá hýbať, neplatí. Ľahko by sa totiž mohol premeniť na uhlík.

Ako je to s tým trojuholníkom?

Vyhrabte z kufra trojuholník a označte miesto nehody. V autoškole sme sa učili, že má stáť aspoň 50 metrov od miesta nehody, na diaľnici dokonca 100 metrov. Vždy ale premýšľajte o tom, čo a prečo robíte. Zmysel trojuholníka spočíva v tom, aby varoval ostatných vodičov a nie v tom, aby dal za pravdu poučke z autoškoly. Nemá cenu dodržiavať predpis päťdesiatich metrov, keď sa nehoda stane 40 metrov od križovatky, kde sa cesty v tvare V zlievajú do miesta nehody.

Kedy volať políciu

Pre rozbitú smerovku políciu volať nemusíte. Stačí vyplniť formulár Správa o nehode, ktorý by ste (povinne) mali mať niekde v aute. Nezabudnite ani na fotografie, ktoré dobre zdokumentujú, čo sa stalo. Vytočiť číslo 158 je nutné len v prípade, že sú na mieste zranení, váš odhad škody prevyšuje 3 990 eur, nie ste s druhým účastníkom nehody zajedno v tom, kto ju zavinil, prípadne vinník z miesta ušiel, alebo ak nie ste schopní obnoviť plynulosť premávky. Posledným prípadom, kedy sa privolaniu polície nevyhnete, je poškodenie majetku niekoho tretieho. Napríklad ak si zrážku dvoch vozidiel odnieslo aj iné zaparkované auto.

BOXÍK NA TÉMU TIESŇOVÁ LINKA

Volajte rovno čísla 150, 155 alebo 158 namiesto tiesňovej linky 112, ktorá slúži len ako spojovateľka na záchranku, hasičov a políciu. Užitočná je v prípade, že nemáte signál, ste cudzinec či v zahraničí a iné číslo nepoznáte, alebo keď je váš mobil bez SIM karty.

Kedy je potrebný doktor

Keď si splníte blikačkovú povinnosť, zistite, či je niekto zranený. Ak áno, začnite telefonátom na záchranku a až potom sa pokúste o prvú pomoc (pozor, jej neposkytnutie je trestný čin). Ako má správny telefonát vyzerať?

  • Predstavte sa a povedzte, odkiaľ voláte - ideálne je samozrejme vedieť číslo cesty, smer, v ktorom idete, a kilometer. Stačí aspoň posledná odbočka, dedina, križovatka alebo typická budova (napríklad „pri kostole v Hornej Dolnej“).
  • Opíšte, čo sa stalo, a ak je to potrebné, poskytnite zraneným prvú pomoc v súlade s radami operátora záchranky.
  • Čakajte na príjazd sanitky a hlavne zostaňte na príjme! Je možné, že vám budú z dispečingu volať späť.

Najlepšia nehoda je žiadna nehoda

Riziko, že sa k nehode primotáte, sa odstrániť bohužiaľ nedá. To, ako vysoké bude, ale ovplyvniť môžete! Napríklad tým, že sa vyvarujete 7 najväčších zlozvykov vodičov.

Centrá miest kompletne bez áut. Zelená utópia, alebo nový štandard?

Aby sa nám lepšie dýchalo a žilo – základná premisa vzniku a následnej diskusie týkajúca sa tzv. nízkoemisných zón. Spravidla sa zavedenie týchto zón týka centier väčších miest, ktoré by na základe vyhlášky mali obmedziť prístup automobilom, ktoré nespĺňajú predpísaný emisný limit. Cieľom je zníženie hluku, väčšia bezpečnosť chodcov, zlepšenie kvality ovzdušia, a teda aj celkového života v meste. Pre rezidentov mestských centier win-win, nie? Zo žiadnej regulácie sa však netešia všetci. Kde nízkoemisné zóny fungujú a aké sú naopak ich úskalia

PREČÍTAŤ CELÝ ČLÁNOK

Ako dokáže hudba ovplyvniť vaše správanie za volantom?

Mnohí vodiči si bez nej nevedia cestu kamkoľvek ani predstaviť, kopa z nich sa práve kvôli nej za volant vyslovene teší. Reč je o hudbe, za prítomnosti ktorej na štyroch kolesách hltáte kilometre, ani neviete ako. Mohla by ale táto zdanlivo nevinná radosť pôsobiť negatívne na vaše vodičské schopnosti, či dokonca aj zdravie?

PREČÍTAŤ CELÝ ČLÁNOK

Bezpečne, aj keď sedíte v aute tretíkrát v živote

Moderné autá sú čoraz múdrejšie a jazdia skoro samé. Ten hlavný mozog, ktorý by však jazdu mal mať pod kontrolou, sa stále nachádza medzi volantom a sedačkou. Mozog, ktorý by nemal pred konaním popíjať, tíšiť nervozitu rozličnými pilulkami, spať predošlú noc len 35 minút alebo šoférovať v afekte. Ako predísť vystreleným airbagom v aute (alebo niečomu horšiemu)? A to najmä ak ste sa s novým fárom ešte celkom neskamarátili?

PREČÍTAŤ CELÝ ČLÁNOK

Tipy pre vodičov

Získajte tipy, príručky a novinky pre vodičov, ktorý vám budeme pravidelne zasielať